Ett vykort från Köpenhamn

Tänk att bo i Köpenhamn. Nej, alltså, inte just nu. Skulle antagligen hamna i ett grått litet andrahandskontrakt i någon solkig förort och skrika Håll käften! Varje gång någon sa rød pølse. Nej, inte så. Tänk i framtiden, i en vindsvåning med förstahandskontrakt eller ännu hellre i en solig bostadsrätt med nyrenoverat badrum. Skulle säga Ja, tack! När någon nämnde rød pølse. Tänk att bo i Köpenhamn.

Jag har hela bilden klar framför mig. Tar en dusch och har inte ett äckligt duschdraperi. Går ut i köket och äter en rostad surdegssmörgås med avokado på. Inser att jag måste köpa nytt bröd.

 

 

Inne på bageriet luktar det av smör och socker och jag står länge och väljer mellan bröden. Fluffigt bondbröd eller en filmjölslimpa med mycket frön och nötter i? När jag ska betala för brödet (ett grovt med torkade aprikoser) frågar hon i kassan om jag inte ska ha några nybakta wienerbröd också? Det ska jag såklart ha! Jag köper med mig några kanelbullar och ett par surdegsbaguetter också. Kassen blir tung.

Jag stannar till vid glasskiosken på hemvägen. Ber om en tivolistrut med tre kulor (hasselnöt, kolahavsalt och choklad) och extra mycket fløde. Han i glasskiosken trycker dit en kokostopp som krona på verket. Jag äter långsamt och tänker inte på kalorier eller folksjukdomar.

Hemma i porten stöter jag ihop med någon jag känner. Hej! Ska vi inte ta en promenad? Vänta, jag ska bara gå in en snabbis med den här kassen! Tar dubbla steg i trappan och springer ner igen. Nu försvinner jag iväg i armkrok med någon som jag tycker om. Hej då Astrid, ha det så bra i Köpenhamn!
 
#1 - Evah

Så gott med glass :) Nu blev jag sugen på det

Svar: Visst, synd bara att det är fel årstid!
Astrid